Care sunt actele si documentele necesare la angajare

După ce ai trecut de etapa interviului, urmează angajarea efectivă și semnarea contractului.

Scopul solicitării actelor la angajare

Conform legislației în vigoare, orice angajator are obligația de crea dosare de personal pentru fiecare angajat și de a le păstra în condiții potrivite, la sediul companiei. Din acest motiv, viitorul tău angajator îți va solicita o serie de documente necesare întocmirii dosarului.

Specialistul HR preia informațiile din aceste documente pentru a le introduce într-un soft de resurse umane, care pune la dispoziție instrumente utile gestionării personalului. Documentele personale ale angajaților pot fi inserate în format electronic, în cadrul aplicației de gestionare a resursei umane, pe profilul fiecărui angajat.

Categorii acte și documente pentru angajare

Sursa Foto: Pixabay

Pentru dosarul de angajare, viitorul angajat trebuie să pună la dispoziția companiei, mai multe categorii de acte:

Actele standard

Sursa Foto: Pixabay
  • Principalele documente solicitate la orice angajare sunt: copia după C.I., copia după diplomele de studii și de calificare, avizul de la Medicina Muncii, cazierul judiciar și extrasul de cont.
  1. Copie după cartea de identitate / după pașaport – conține informațiile generale ce vor fi cuprinse în contractul individual de muncă, în fișa postului și în alte documente specifice activității de resurse umane.
  2. Copii după diplomele și/sau alte acte de calificare – nu este necesar să le incluzi pe toate, ci doar pe cele relevante jobului pentru care s-a închiat contractul de muncă.
  3. Avizul de la Medicina Muncii și/sau Adeverința de la medicul de familie, care atestă faptul că ești apt de muncă.
  4. Cazierul judiciar – unele companii mai pot solicita acest document dacă activează într-un domeniu caracterizat de risc sau dacă angajatorul trebuie să se asigure că nu ai obișnuiești să încalci legea.
  5. Extrasul de cont, în care se va transfera salariul – dacă angajatorul nu îți cer, în mod expres, să îți deschizi un cont la o anumită bancă sau să îți iei banii în plic, atunci acesta îți va cere extrasul de cont personal pentru a ști în ce cont să îți vireze salariul.

Acte de la jobul anterior

Sursa Foto: Pixabay
  • Principalele documente solicitate la foștii angajatori sunt: copia după fișa de lichidare, copie după adeverința de la angajatorul anterior și copie după scrisorile de recomandare de la angajatorii anteriori.
  1. Copie după nota de lichidare – unii angajatori doresc să vadă, prin intermediul acestui document, că nu ai datorii față de compania la care ai lucrat.
  2. Copie după adeverința de la fostul angajator – acest document ilustrează vechimea pe care o ai în muncă și este necesar atunci când se acordă beneficii/ sporuri în funcție de vechime. Pe lângă acest act, noul angajator îți poate solicita și decizia de terminare a contractului individual de muncă pentru a verifica motivul și data încetării.
  3. Copie după recomandări de la foștii angajatori – recomandarea este o scrisoare de la fostul șef ierarhic, prin care se oferă detalii despre responsabilitățile avute la jobul anterior și despre ceea ce te face potrivit pentru noul job. Dacă nu vrei ca șeful tău să afle de faptul că vrei să îți schimbi jobul, poți cere recomandare de la colegii tăi (eventual, cu funcții superioare).

Acte suplimentare

Sursa Foto: Pixabay
  • Documentele pe care le mai poate solicita un angajator, din diverse motive, sunt: repartiția AJOFM, copia după certificatul de căsătorie/de naștere ale copiilor, CV, copia după permisul de conducere și stagiul de cotizare.
  • În momentul semnării CIM, sunt necesare documente precum: acordul GDPR, declarația angajatului privind R.O.I. și declarația pe propria răspundere privind persoanele din întreținere.
  • Pentru angajarea personalului cu dizabilități, mai sunt necesare: cererea de evaluare pentru încadrea într-un grad de handicap, certificatul medical de la specialist, scrisoarea medicală-tip de la medicul de familie, ancheta socială de la Serviciul de Asistență Socială Județeană.
  • În vederea angajării cetățenilor străini, angajatorul mai solicită: Avizul de muncă, CV-ul, adeverința privind forța de muncă disponibilă, atestatul de echivalare a diplomelor de studii și viza de ședere.
  1. Repartiția AJOFM – dacă ai primit ajutor de șomaj sau ai fost înregistrat la AJOFM, noul angajator îți poate solicita acest document.
  2. Copie după certificatul de căsătorie și certificatele de naștere ale copiilor – dacă este cazul, compania va avea nevoie de aceste documente pentru a-ți acorda deduceri personale.
  3. CV semnat și datat de angajator – o serie de angajatori cer CV-ul pentru dosarul de angajare pentru atunci când vrea să restructureze posturile sau decide să nu mai beneficieze de serviciile pe care le oferi, din cauză că skill-urile și experiența nu sunt în concordanță cu ceea ce ai demonstrat la job.
  4. Copie după permisul de conducere – dacă printre sarcinile noului job se află și taskuri la care este necesară utilizarea automobilului, atunci angajatorul îți va solicita o copie după permisul de conducere.
  5. Stagiul de cotizare pe ultimele 6 luni (pentru pensie/concediu medical) – sunt companii care cer acest act, încă de la momentul angajării. Se referă la acea perioadă de timp în care s-au plătit contribuțiile pentru asigurări sociale sau asigurările de sănătate.

În momentul în care semnezi contractul individual de muncă, trebuie să semnezi și:

  • Acordul GDPR – prin care îți dai acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.
  • Declarația angajatului privind Regulamentul de Ordine Interioară, prin care angajatul ia la cunoștință regulile pe care acesta trebuie să le respecte pentru buna desfășurare a activității, dar și despre drepturile și obligațiile pe care le are.
  • Declarația pe propria răspundere pentru persoanele pe care le are angajatul în întreținere, pe care acesta o semnează pentru a beneficia de deducere personală.

Pentru persoanele cu dizabilități, pe lângă actele standard, angajatorii au nevoie de documente specifice, precum:

  1. Cerere evaluare pentru încadrea într-un anumit grad de handicap.
  2. Certificat medical (de la medicul specialist), privind starea de sănătate a viitorului angajat.
  3. Scrisoare medicală-tip de la medicul de familie.
  4. Anchetă socială realizată de Serviciul de Asistență Socială Județeană.

Pentru companiile care angajează cetățeni străini, mai sunt necesare și următoarele tipuri de acte:

  1. Aviz de muncă, de la Inspectoratul General pentru Imigrări.
  2. Curriculum-Vitae.
  3. Adeverință solicitată de la AJOFM privind forța de muncă disponibilă.
  4. Atestat de echivalare a diplomelor de studii, solicitat de la Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Studiilor.
  5. Viza de ședere, care se obține în termen de 60 de zile de la dobândirea avizului de muncă.

Surse:

Pe-Internet

Pe-Internet

Articole: 548